Traditioner

Skolstart

Läsårets första dag är en viktig dag. Vi samlas på skolgården till levande musik. Våra nya sexåringar samlas på trappan och firar under högtidliga former. Under de första skolveckorna har vi Röris på skolgården.

Skoljoggen

Elever i hela Sverige springer skoljoggen. Vi har valt att springa runt Ösbysjön. Man får själv välja hur många varv man vill springa. I samband med Skoljoggen samlas en frivillig springslant till välgörande ändamål.

Danderyds-OS

Första helgen i september anordnar Danderyds SK Danderyds-OS för elever i klass 2-6. Vi på Ösby jobbar mycket för att våra elever skall vara med och upptäcka friidrottens värld i samband med detta.

FN-veckan

Under FN-veckan arbetar vi med att lära oss om världens länder och barns rättigheter. Vi avslutar veckan med sångsamling.

Jag är en pusselbit

Artisten Perla besöker oss årligen och sjunger tillsammans med barnen sånger som befäster demokratiska värden och värdegrund.

Gå Cup och må bra veckor

Vissa veckor satsar vi extra mycket på att eleverna skall promenera till skolan. Vi talar om sömnens och matens betydelse och gör en rad aktiviteter. Vilken klass vinner gå cupen i år?

Spel Opp

Instrumentalisterna uppträder för övriga elever i matsalen. Det är stort att uppträda, men också stort att få vara publik.

Lucia

Treorna går luciatåg två gånger under dagen. På morgonen för yngre elever och på eftermiddagen för sina föräldrar. Efteråt blir det hembakta lussekatter. Någon dag före jul får vi lunchunderhållning av Tomteorkestern.

Julspel och fackeltåg

Höstterminen avslutas med julspel i Änglagaraget. Elever och föräldrar går gemensamt i fackeltåg dit. Tvåorna har huvudroller och övriga elever biroller.

Julgransplundring

Vårterminen inleds med julgransplundring med dans på skolgården.

Banérspelen

Banérspelen, eller En vanlig dag år 1630, är en kostymföreställning för klass 3 som årligen ges på Djursholms Slott. Där får vi uppleva hur det kunde vara att leva i Djursholm på 1600-talet.

Vasaloppet

En fin dag i vårvintern har vi Vasalopp på skidor. Blåbärssoppa, kranskulla, medaljer och entusiasm präglar dagen. Den som inte har skidor kan vara med genom att promenera eller springa runt vid spåret.

Pyssel

Estetiska uttrycken finns med oss dagligen. Vi pysslar nästan varje dag, och kanske extra mycket vid högtider som jul, påsk, Halloween, mors och fars dag samt Alla Hjärtans dag.

Världsbokdagen

På världsbokdagen bjuder vi in en författare eller illustratör som kommer till klasserna och berättar om sitt arbete. Besöket för- och efterarbetas med att skriva texter, brev, hitta på sagor och annat.

Fixardagen

En lördag eller söndag på våren kommer alla Ösbyfamiljer hit för fix och fest. Vi hjälps åt att fixa och feja.

Valborg

Vi sjunger Vintern Ra ute vid flaggstången och firar med korvgrillning och städning av skolgården.

Danderyd Runt

Treorna åker i hyrd buss en av rektor guidad tur runt vår kommun och upptäcker vår närmiljö. Har man tur blir det ett dopp hemma hos rektor som avslutning.

Fritidshemmets dag

Fritidshemmens dag firas i skolor över hela landet. Vi brukar ha lekar, stafetter och uppträdanden på skolgården.

Utspark

Middag med dans som avslutning för våra avgående elever med all personal.

Sommaravslutning

Vi firar sommaravslutning med stort uppträdande av alla elever. Vi är på skolgården och uppträdandet avslutas ibland med en överraskning.